7 råd der får din hjemmeside til at sælge mere

Hvis du læste med i mit blogindlæg (link) i sidste uge, så fik du mit råd om at se på din hjemmeside som indgangen til din virksomhed. Altså, at din hjemmeside ofte er det ALLER første, som folk møder i deres søgning efter dine produkter eller services. Derfor er det væsentligt, at førstehåndsindtrykket er positivt.

Jeg lovede at give dig nogle råd og tips til, hvordan du optimerer din hjemmeside til mere salg. Så er du i tvivl om, hvorvidt DIN hjemmeside lever op til nutidens krav, så kommer her lidt punkter, som er værd at overveje.


  • Formålet med hjemmesiden
  • Hvem sælger du til?
  • Mobilvenlighed
  • Billeder og tekst
  • Storytelling
  • Call 2 action
  • Visuel identitet

Formålet med hjemmesiden

Inden du kaster dig ud i enten selv opbygge din hjemmeside eller lede efter en webdesigner, så gør dig selv den tjeneste og tænk et par tanker om, hvad formålet med hjemmesiden skal være.

Skal den være informationsgivende og oplysende, skal man kunne komme i kontakt med dig genne mails eller via telefon, skal man som besøgende være i stand til at købe produkter fra hjemmesiden?

Alt dette er ret væsentligt for om din hjemmeside giver din målgruppe det, som de leder efter.

Det gør også dialogen med en evt. leverandør langt nemmere og processen mere glidende. Og udarbejder du selv alt fra tekst til billeder osv., så giver det også dig selv en bedre mulighed for at målrette dit indhold og pege det i den rigtige retning fra starten.

Så derfor er FORMÅLET med hjemmesiden dit vigtigste udgangspunkt, inden du går i gang.


Hvem sælger du til?

At have styr på sin målgruppe er et andet yderst væsentligt element. Du har måske nogle gange en tendens til at ville sælge til ALLE, for alle kan jo bruge dit produkt. Det kan alle sikkert også, men det er ikke en strategi, der gavner din forretning.

Du har sikkert hørt udtrykket ”at skyde med spredehagl”, og at med den metode i hånden, så rammer du ingen. Så gør dig selv den tjeneste og beslut dig for, HVEM din hjemmeside skal henvende sig til og form dine budskaber til dem.

Eks.:
Social Media-guruen Thomas Bigum, som har sit hovedkontor på Sjælland og udbyder mange af sine kurser ovre på ”Øen”, han har sammensat et kursusforløb for ledige, som afholdes nu i Aarhus også.

Han skriver således: ”Er du ledig fra Jylland?”

Det må siges at være meget specifikt! Ledige jar Jylland kig her og kom på kursus i Online markedsføring.

Nogle gange handler det simpelthen om at turde at skille fårene fra bukkene og gå målrettet efter nogle specifikke kunder.


Mobilvenlighed

I dag er det et MUST, at din hjemmeside egner sig til at blive vist på mobile enheder og tablets.
Ellers kommer Google efter dig – altså ikke i bogstavligste forstand, men Google straffer din hjemmeside ved ikke at rangere dig højt, hvis dit site ikke er mobilvenligt.

Sådan tjekker du, om din hjemmeside er mobilvenlig

  1. Åbn browseren i din mobil
  2. Gå til din hjemmeside
  3. Hvis du ikke kan læse teksten uden at skulle scrolle fra side til side, eller zoome ekstra meget ind, så er din hjemmeside med stor sandsynlighed IKKE responsiv (mobilvenlig).
  4. Du kan også tjekke på din PC – se videoen

Billeder og tekst

Noget af det som Google også elsker er billeder og SEO-optimeret tekst.
Det er selvfølgelig ikke kun Google, der elsker det. Dine besøgende vil helt sikkert også elske dig for at have lagt lækre, indbydende, fortællende og troværdige billeder på din hjemmeside.

Det medvirker til at øge nysgerrigheden og interessen, fordi det giver et professionelt udtryk. Når du vælger billeder, så tænk i, hvilke billeder, der taler til din målgruppe. Hvad de motiveres af, og hvad de vil reagere positivt på. Er du i tvivl, så spørg dem 🙂

Teksterne er uden tvivl også vigtige. Man kan ikke få alle informationer kan opsnappes via billeder, så det tekstmæssige indhold skal selvfølgelig også være på plads.

Ligesom tidligere nævnt, så skriv dine tekster til din målgruppe i et sprog de forstår. Få gerne implementeret nogle nøgleord, eller lave separate seo-optimerede tekster, som er skrevet mere til søgemaskinerne end dit almene indhold på resten af hjemmesiden. Du skal først og fremmest skrive til din målgruppe fremfor maskinerne, det er trods alt dem, der skal købe, og så skal de nok finde dig. Google er bare en virkelig god hjælp til at blive fundet.

Du kan også vælge at lave fortællende videoer, det tæller også på søge-parametrene. Her er samme principper gældende.


Storytelling

I dag er storytelling blevet mere og mere brugt af både store og små virksomheder.
Folk fortæller gladelig om deres liv på Facebook og andre sociale medier, og det gør virksomhederne også.

Storytelling er et fantastisk redskab til at branding og at skabe brandværdi med, netop fordi du kan lukke dine kunder helt ind bag facaden. I dag er det ikke nok bare at købe et par løbesko, vi vil også vide, om de er produceret på en bæredygtig måde, om virksomheden støtter op om samfundsmæssige og sociale tiltage, om medarbejderne står op til et godt arbejdsmiljø osv.

Alt dette ligger i storytellingen, så er du ikke kommet i gang med at fortælle alle de gode, men også nervepirrende historier om din virksomhed, som gør jer ”human”, så er det bare om at komme i gang!


Call 2 action

Igen hvad er formålet med hjemmesiden, hvad vil du gerne have dine kunder/besøgende til at gøre?
Hvis de skal ringe til dig, skal det være T-Y-D-E-L-I-G-T, hvor og hvordan man får fat i dag.

Gem ikke handlingsindbydende knapper væk, og smid ikke telefonnummeret om på bagerste side.
Jeg HADER selv, når en virksomhed ikke har en man kan kontakte direkte, og man skal lede i 100 år for at finde et telefonnummer. Hvis man driver forretning, så vil man vel også gerne tale med sine kunder… eller?? Nogle supportvirksomheder benytter denne metode med ikke at have et synligt nummer stående. Det er da faktisk også pænt mega træls og bøvlet!

Mange scoller dirkte til footeren eller kigger i toppen af dit site efter et nummer de kan kontakte. Gør det synligt. Og når du opbygger din side, så tænk også gerne i, hvordan elementerne placeres, når du ser det på mobilen.

Det er ikke sikkert, at placeres i samme rækkefølge så test det af.


Visuel identitet

Uhi ja, visuel identitet er et af mine absolutte yndlingsområder at snakke om, så jeg skal forsøge at fatte mig i korthed.

At have en skarp visuel identitet betyder, at du med få og simple virkemidler kan skabe en genkendelighed omkring din virksomhed.

Den visuelle identitet binder den røde tråd sammen på tværs af platforme og medietyper.

Dvs., at du har et logo og nogle farver, nogle skriftyper og opsætninger, som går igen på alle dine elementer.

En idé kan være at udarbejde en designmanual, særligt hvis I er flere i virksomheden, som har indflydelse på udvikling af marketingmaterialerne mv.

En designmanual beskriver, hvilke farver, skrifttyper og størrelser mv., som må bruges i branding-øjemed.

Det er med til at skabe ensartethed, genkendelighed og dermed synlighed. Og når vi kan genkende noget, får det os ofte til at føle os trygge. Og du bliver automatisk indprintet i vores hukommelse.

Fordi du lægger nogle klare retningslinjer for, hvordan din visuelle identitet skal se ud, betyder det IKKE, at du ikke godt kan jonglere inden for de faste rammer eller tænke helt ud af boksen.

Så længe du overvejer, hvad formålet er, så skyd løs med dine ideer og test dem af. Der sker højst det, at det ikke har nogen virkning, og så blev du så meget klogere (måske også fattigere).


Opsummering

  • Find ud af, hvad formålet med din hjemmeside er, og hvad den skal gøre for dine kunder/besøgende
  • Sørg for, at den er mobilvenlig
  • Skriv værdifuldt indhold målrettet din målgruppe. Tænk i, hvad der motiverer dem
  • Skriv dit hovedindhold til målgruppen og huske SEO-delen
  • Have altid målgruppen in mente, når du træffer et valg vedr. din hjemmeside
  • Sørg for at bruge gode og målrettede billeder/video
  • Skab en rød tråd i dine signaler med en strømlinet visuel identitet
  • Husk altid, FIRST THINGS FIRST og TEST AF, om det virker!

Kontakt mig

* Ved at samtykke accepterer du, at WEBKLAR behandler dine personoplysninger mhp. at kontakte dig ifm. din henvendelse. Derudover accepterer du også at blive kontaktet ifm. øvrige relaterede emner inden for webdesign, markedsføring og branding. Dine oplysninger gemmes ikke i en database til brug ved f.eks. nyhedsbreve og annoncering.