Styrk din vej til mere synlighed og flere loyale kunder med simple råd, der er direkte til at implementere - TILMELD DIG NYHEDSBREVET
    webklar
    • Ydelser
      • Hjemmesider
        • Ny hjemmeside
        • Support
      • Kurser
        • Kursus i Personlig branding og relationssalg – vejen til loyale kunder – bliv testdeltager
      • Rådgivning i personlig branding og relationssalg
      • Tekster
      • Priser
      • Ekstra til dig
        • E-bog: 5 fejl du ikke ved, du begår
    • Om
      • Om WEBKLAR
      • Om kundetyperne
      • Om WordPress
        • WordPress generelt
        • WordPress Meetup Sønderborg
      • Om personlig branding og relationssalg
      • Om personlig branding på LinkedIn
      • Presse
      • Betingelser og vilkår
      • Privatlivspolitik
    • Udtalelser
    • Blog
      • Gode råd
        • 7 gode grunde til at udnytte dine digitale muligheder med en hjemmeside
        • 7 råd til at få din hjemmeside til at sælge mere
        • Sådan undgår du at begå disse 5 typiske begynderfejl
      • Hjemmeside
        • Derfor er hjemmesiden en af dine vigtigste poster i dit budget
        • Har du husket at “forsikre” din hjemmeside, og hvorfor er det vigtigt?
        • Hvad skal jeg med en hjemmeside, når jeg har Facebook?
        • Hvorfor er webdesign så dyrt
        • SSL-certifikat
      • Iværksætteri
        • WEBKLAR har fået ny identitet og nye tilbud
        • Besøg hos PowerjobMidt
        • Der findes ingen opskrift på “karriere”
        • Derfor er netværket så vigtigt som ny iværksætter!
        • Kan man være jobsøgende og brænde for iværksætteri på én gang?
        • Nybegynder i podcasting – en fagre ny og personudviklende verden
        • Tag dine markedsføringsbriller på
      • Kundetyper
        • Sådan kommunikrerer du rødt
        • Sådan kommunikerer du gult
        • Sådan kommunikerer du blåt
        • Sådan kommunikerer du grønt
      • Personlig branding
        • Personlig branding – en vigtig del af din markedsføring
      • WordPress
        • Skab relationer med WordPress Viborg
        • Viborg nu med eget WordPress-netværk
        • WordCamp Copenhagen 2017
    • Kontakt
    • Søg
    • Menu Menu
    Du er her: Start1 / Tag dine markedsføringsbriller på
    • Skriv gode stillingsoplsag

    Er du lige nu i gang med at søge nye medarbejdere…

    Dette her er en kærlig opfordring til alle recruitere, HR-ansvarlige/konsulenter, eller til dig der skal udforme virksomhedens næste jobopslag.

    Der dukker i ny og næ nogle interessante debatter op på LinkedIn omkring, ansøgningsmetoder, og flere søger hjælp til CV’et eller at finde jobbet. Virksomhederne stiller (selvfølgelig) krav til ansøgers performance, og at man som minimum har forberedt sig og sat sig ind i stillings indhold og virksomhedens format.

    Desværre er det bare ikke altid gengældt – at virksomhederne selv har gjort sig den umage at udforme et KONKRET og målrettet stillingsopslag…

    Så skulle vi ikke tage at hjælpe hinanden og os selv alt det vi kan, så vi får det bedste ud af det?

    Efter selv at have været igennem en længere proces med ansøgninger og samtaler, er der én ting, der har undret mig mange gange, men som jeg ikke har kunnet agere på før nu.

    – Nemlig, at der faktisk – og lettere tankevækkende, er en del virksomheder, der har en.. ja, hvad skal jeg betegne det, spøjs adfærd, når det kommer til indholdet i deres stillingsopslag, og måden de håndterer “afslagene” eller mangel på samme på.


    Et skarpt stillingsopslag

    Et stillingsoplag kan blive for bredt-søgende
    Hvis en virksomhed opslår en stilling, som er forholdsvis bred, må man også forvente, at der kommer mange (forskellige) slags ansøgninger ind.

    Det er nemt at skrive en masse ønskepunkter på listen, men det gavner næppe på den lange bane.

    Og det hele bunder måske i, at man ikke har været kritisk omkring at skære ind til benet ift. den type kandidat, man ønsker skal søge.


    Hvilket signal ønsker jeg at sende som virksomhed?
    Derudover ligger der en hvis signalværdi i som virksomhed at gøre sig umage, både ift. indhold, men i den grad også ift. måden man afslutter/afslår ansøgerne på.

    Hvis ikke man har i sinde at sende et venligt afslag til de ansøgere, der har taget sig tid til at skrive, så er det en yderst uprofessionel adfærd, som de fleste nok ikke ønsker at være en del af, men som mange tilsyneladende glemmer at spekulere i (jeg håber det er en forglemmelse).

    Uanset, hvor god eller dårlig en ansøgning/samtale har været, så er det mindste man kan gøre at sende et afslag. Og endnu bedre, ringe til de, der har været til samtale og begrunde, hvorfor det ikke blev dem.

    Det kan gøre en verden til forskel i en jobansøgers motivation for at give den en skalle på den videre søgning.

    Min pointe er bare – hvis du  vil have de bedste, så må du også selv gøre noget til, at de bliver de bedste. Man ved aldrig om de en dag sidder i en position, hvor DU får behov for deres hjælp…


    Skriv jobopslaget, som var det til din drømmekunde
    Mit forslag er, at du tager dine markedsføringsbriller på, og begynder at se den kommende (endnu ukendte) kollega som en potentiel kunde, når jobopslaget skal udformes.

    Du har et produkt (et job), som du gerne vil sælge til bedste bud. Buddet er den kandidat, som kommer med det bedste tilbud – altså den bedste kombination af kvalifikationer og kompetencer.


    Så, hvem er det, du ønsker, der skal byde ind på jobbet?
    Gør du dig disse overvejelser, og får det konkretiseret med bare nogle få punkter og en klar beskrivelse, så er jeg overbevist om, at det vil hjælpe dig til at få mere relevante ansøgere.

    Derudover gør du det langt lettere for de søgende at vurdere, hvad der skal til for at brænde igennem i jobsøgningen.

    LÆS OGSÅ “Der findes ingen opskrift på karriere”

    Er det bare varm luft?
    Når jeg vælger at tage fat på dette her emne, så er det, som tidligere nævnt, bl.a. fordi jeg ”taler” af pure egen erfaring.

    Jobsøgning kan være ganske frustrerende. Det kan de, der har prøvet det, garanteret tale med om…

    Jeg tvang mig selv til at mærke efter, hvad jeg virkelig brændte for, trods det, at det (ja undskyld mit franske) var skide hårdt til tider.

    Jobmarkedet ER bare en jungle, som kræver oceaner af overskud at blive ved med at svinge sig rundt i. Og det kræver mod og vilje at finde ind til kernen af, det som man glæder sig over at arbejde med.


    Du gør det ikke altid let…
    Ja DIG! Dig, der har bestemt indholdet i jobopslaget. For det  er altså ikke altid lige nemt at gennemskue, hvad der konkret søges. Ja ofte virker det faktisk lidt som om, at virksomhederne ikke helt selv er klar over det…

    Det finder jeg en anelse tankevækkende – og skræmmende. For, hvis det er udgangspunket (altså det er jo bare min opfattelse), jamen så kan man vel i princippet heller ikke forvente, at en ansøgers argumenter sidder 110% lige i skabet…?


    Ansøgere brænder igennem, når stillingen de søger er skarpt beskrevet
    Udgangspunktet må som minimum være, at den som ønsker at sælge, ved hvem de skal sælge til, OG hvad de sælger/søger.

    For vi er enige om, at man som virksomhed ønsker at se en ansøger brænde igennem med potentiale og fremtidig værdi?

    Alle (eller de fleste) ønsker skarpe ansøgere, der kan argumentere, præcisere, fokusere…

    Men ofte ser man lange ønskelister over, hvad en kommende medarbejder kan komme til at arbejde med. Og det virker af og til som om, at virksomhederne glemmer at tage deres egen medicin.

    Altså de stiller en masse krav til, hvad en ansøger helst skal kunne, men mængden af opgaver svarer til ikke bare 1 ansat, men derimod 2-3 nye ansatte.

    Hvad vil du have, at dine ansøger skal kunne, og hvad skal de udføre?
    Jeg har tit undret mig over, hvor kæden er hoppet af… hvis man som virksomhed stiller det krav, at man vil have skarpe og konkrete medarbejdere, så må udgangspunktet da være, at man i det mindste selv er konkret.

    Så til dig og alle I virksomheder, som er i gang med at udforme det kommende jobopslag. Skal vi ikke sammen forsøge at hjælpe hinanden med at blive skarpe budskaberne ved at være konkrete i søgningerne?

    Så er der også større sandsynlighed for, at I ikke får alverdens irrelevante ansøgninger, som der ikke er ressourcer til at svare pænt tilbage.

    Der er altid to sider af en sag, og jeg har selv stået på dem begge. Jeg har selv lært alverdens i min egen proces, og derfor håber jeg, at denne opfordring vil blive hørt.

    //Ragini Kastberg

    Kontakt mig

    * Ved at samtykke accepterer du, at WEBKLAR behandler dine personoplysninger mhp. at kontakte dig ifm. din henvendelse. Dine oplysninger gemmes ikke i en database til brug ved f.eks. nyhedsbreve og annoncering.

    Seneste indlæg

    • Personlig branding – en vigtig del af din markedsføring
    • WEBKLAR har fået ny identitet og nye tilbud
    • SSL-certifikat
    • Sådan undgår du at begå disse 5 typiske begynderfejl
    • Toftum Bjerge Camping gør lidt mere ud af at komme ud på nettet

    ✉ ragini@webklar.dk
    ☏ 30 31 00 90
    Alle priser er ekskl. moms

    Seneste indlæg

    • Personlig branding – en vigtig del af din markedsføring
    • WEBKLAR har fået ny identitet og nye tilbud
    • SSL-certifikat
    Scroll to top