Sådan kommunikerer du til den gule kundetype på din hjemmeside

Slikposer på gul dag

Certificeringens gule dag

I onsdags var jeg afsted på 3. dag i certificeringen “Emotionelle kundetyper” hos Kundemagneterne, den erfarne salgsleder og marketingekspert Jannie Ilum Gade og forsker i kundetypeadfærd Sanne Dollerup.

Det var en dag, som jeg havde set meget frem til, da jeg selv besidder en del gule egenskaber i mig.

F.eks. fylder jeg år lige om hjørnet, og det ligger mig meget på sinde at forkæle mine medmennesker, hvorfor det var naturligt at medbringe små hjemmegjorte slikposer for at skabe en hyggelig stemning. En ret så gul ting at gøre.

Gul kundetype - Mother Theresa typen

Dette kan du forvente af indlægget

Jeg vil tage dig igennem nogle af de faktorer, som spiller en væsentlig rolle, når du skal lave hjemmeside til den gule kundetype

Nøgleord for de gule: Omsorg, anerkendelse, overskud.
Den gule arketype er meget omsorgsfuld af natur. De gule har ofte en lang todo-liste af ting, der lige skal gøres før der kan slappes helt af. Ofte når den gule aldrig rigtigt i bund, hvorfor den type er ekstra disponeret for stress, da de karakteristika man ofte ser er årsagen til stressramte er der samme, der kender den gules verden.

Mål: Derfor er det væsentligt, at du i din hjemmeside viser, hvordan de gule opnår nydelse og overskud. Altså de skal kunne se drømmen forude og det er det billede, der motiverer dem.

Fællesskaber: De gule er ofte yderst ekstroverte og sociale og elsker fælles sammenkomster, hvor man hygger og har det godt. Det betyder også, at Facebook er et Mekka for de gule.

Udvikling og anbefalinger: Selvudvikling er vigtig for de gule. Og de vil gerne have ting, der gør deres hverdag lettere. De lytter meget på, hvad andre anmelder fremfor at bruge timer på research. Så har du lige den hurtige løsning på deres udfordring og en masse udtalelser, der understøtter, så er du godt på vej til at fange en gul ind i dit net.

Visuel identitet: Din hjemmeside må endelig ikke være for “pæn” og stiv. De gule er meget personlige og motiveres af en ‘nede på jorden’ tilgang. Så du skal være I øjenhøjde med dine gule modtagere og vise personlige og ægte billeder, der ikke distancerer sig fra dig og drømmen om det gode liv.

De gule trigges af bløde kurver både i grafik og skrift og gerne pastelfarver og farver i den retning, og husk for en gul er “less is more”.

Sprog: Det betyder også, at du i langt de fleste tilfælde skal kommunikere på dansk til de gule. Der kan i visse tilfælde være undtagelser. F.eks., hvis vi snakker fagsprog til fagnørder.

Rejsen: Din hjemmeside skal guide de gule fra sted til sted, så de selv slipper for at tage stilling. Du skal vise dem A-B rejsen med udgangspunkt i dig selv, så de kan spejle sig i dig som en succes og at drømmen er opnåelig. Dvs. vise, hvor kom du kom fra, hvordan produktet/ydelsen gør en forskel for dig selv, til hvor du er nu.

Eks.: “Jeg hader – Derfor elsker jeg det nu – det virker for”

Jeg håber, at du er blevet lidt klogere på, hvordan du tilpasser din hjemmeside den gule kundetype.

Hvis du endnu tænker, at det er en udfordring, eller du gerne vil have mere konkret viden om farver, fonte, tekster, billeder osv., så hjælper jeg dig selvfølgelig gerne videre, så du får en hjemmeside der spiller max.

Mange kærlige hilsener
Ragini

Derfor elsker jeg webdesign
– et stabilt fundament er vejen til ro

En hjemmeside er ikke “bare” en hjemmeside. Det er dit digitale fundament for at skabe tætte relationer til dine kunder.

Selv tog det mig et lille år at gøre min hjemmeside færdig (og så er den ikke engang færdig endnu).

Hvorfor har det taget så lang tid? Fordi jeg hele tiden kan komme i tanker om nye måder at sende mine budskaber ud i æteren på, og fordi jeg elsker at nørde design, farver, tekster mv.

Det at kende til vigtigheden af at have et digitalt fundament betyder, at jeg i dag glæder jeg mig over at kunne hjælpe andre med at skabe et solidt og stabilt fundament for deres forretning. De giver dem ro til at sove trygt om natten og vide, at kunderne præsenteres for en professionel hjemmeside tilpasset lige netop dem.

Ragini KastbergMarketingentusiast og livselsker
Få hjælp til hjemmesiden og bliv webklar

Kontakt mig

* Ved at samtykke accepterer du, at WEBKLAR behandler dine personoplysninger mhp. at kontakte dig ifm. din henvendelse. Derudover accepterer du også at blive kontaktet ifm. øvrige relaterede emner inden for webdesign, markedsføring og branding. Dine oplysninger gemmes ikke i en database til brug ved f.eks. nyhedsbreve og annoncering.