CERTIFICERINGENS BLÅ DAG
4. dag i certificeringen ”Emotionelle Kundetyper” blev afholdt onsdag d. 23. august 2017 på Scheelsminde i Aalborg.
Dagen havde fokus på den BLÅ kundetype, og jeg havde ventet spændt på at blive ført igennem de blås univers, da jeg havde en formodning om, at jeg selv lå ret langt fra den blå kundetype.
Det fik jeg også delvist bekræftet, men alligevel var der elementer af den blå type, som jeg kunne genkende hos mig selv.
Særligt det med at ville opnå noget, fordi det giver en selvtilfredsstillelse, og det ikke handler om at blive anerkendt for det.
Jeg skal nok komme meget mere ind på, hvad der kendetegner den blå, men inden da, vil jeg endnu engang lige opridse forskellen på kundetyper og persontyper, som er det spørgsmål, jeg som en selvfølgelighed, ofte render i.
FORSKELLEN PÅ KUNDETYPER OG PERSONTYPER
Når vi arbejder med kundetyper, så handler det om, at vi skal motivere folk til at foretage et køb på baggrund af deres følelser. Dvs., at vi former vores budskaber, så de taler til deres emotionelle tankegang ved at tage udgangspunkt i markedsføringsmæssige aspekter, der understøtter vores emotionelle teorier.
Persontyperne handler derimod om, hvordan du er som person, hvordan du agerer og reagerer i forskellige situationer, og de beslutninger du træffer på den baggrund.
Mange af elementer fra persontypetests findes i kundetyperne, men når det handler om kundetyper, så er det med udgangspunkt i, at vi ønsker at få kunden til at foretage en handling – et køb baseret på markedsføring og kommunikation, der taler ind i deres univers. Vi kigger på alle de faktorer, der har indvirkning på din købsbeslutning.
Som tidligere skrevet, så besidder vi flere af farverne, og netop derfor er det så vigtigt at tage stilling til hvilken kundetype, du vil fokusere på i din markedsføring. Det betyder nemlig, at frem for at skyde med spredehagl og forsøger at ramme alle typer, så står du skarpt i din kommunikation overfor den ene type.
Du motiverer og fremkalder den farve i de mennesker, der har netop den ene farve i sig, som du har valgt.
Der vil altid være nogle, der ikke føler sig trigget, men det vil der være alligevel. Med denne her metode har du en større chance for at ramme rigtigt første gang.
SÅDAN SPOTTER DU EN BLÅ KUNDE OG FÅR VEDKOMMENDE TIL AT HANDLE
Når du møder en blå kundetype, er du ofte ikke i tvivl.
Selvom de blå helst ikke skiller sig ud fra mængden, så er de alligevel ret lette at spotte.
Det er de fordi, den blå har en helt unik sans for kvalitet, status, succes, penge osv. Den blå kundetype besidder et kraftigt kontrolgen, som ofte er det, der leder dem til det mål, de har sat sig.
Du vil typisk finde den blå kundetype i høje lederstillinger som f.eks. CEO, CFO, CMO, bestyrelsesmedlemmer/formænd, akademikere, finansfolk, politikere osv.
Nedenfor har jeg opridset nogle af de punkter, der kendetegner den blå kunde:
- De ønsker at opnå en hvis status og succes
- Karrierebevidste
- Stort kontrolgen
- De anerkender sig selv gennem penge/eksklusive materialer, men ikke for at blive bekræftet
- Stort ego
- De går op i kvalitet
- De er prisbevidste og hård at knække ved forhandlingsbordet
- De ser op til andre i branchen
- ”Lige børn leger bedst”
- De skal udfordres
- De er konkurrencelystne
Dette er anti-blåt:
- Coaches
- Middelmådighed
- Jordnære selfies
Vil du ramme de blå på sociale medier, så er LinkedIn og Twitter to gode bud. Her har de nemlig mulighed for at dele deres resultater med andre ligesindede erhvervsfolk, og formår du at gøre dig attraktiv via blå kommunikation, så er der også god chance for at få en god blå følgerskare.
DEN BLÅ HJEMMESIDE
Hjemmesiden til de blå skal ikke skille sig ud fra mængden. Kan de derimod se, hvad der giver konkurrenterne succes, er det et godt sted at starte. De vil nemlig gerne gøre det endnu bedre end dem, men de motiveres af, at andre har testet det af for dem først, og at de kan se, hvad der virker og ikke gør.
Hjemmesiden til de blå skal være spækket med billeder af høj kvalitet, tydelige budskaber om at opnå succes, kontrol, resultater (gerne i %), prestige, eksklusivitet osv. De blå skal føle sig særlige, og at deres ego bliver plejet.
Vil du gerne vide mere om, hvordan du kommunikerer blåt, og hvordan du kommer i gang med din blå hjemmeside, så kontakt mig i dag.