FAKTA OM DE GRØNNE
- Introverte
- Bekymrede
- Autoritetstro
- Konkrete – kald og sig, det som det er
- Procesorienterede
- Sikkerhed
- Tradiotioner
- Lokal og lokalt
- Tryghed
- Ømhed
- Jordnære
- Forudsigelighed
- Ordenlighed
HVAD KENDETEGNER GRØN KUNDETYPE – “JEG PLEJER”-TYPEN?
Den grønne kundetype elsker alt, hvad der er jordnært og lige til. De kaldes “Jeg plejer”-typen, fordi de helst holder sig til det, som de kender. De skifter ikke noget ud bare for at skifte det ud.
De venter til det til sidst slet ikke kan mere! For, hvorfor ændre på noget, der virker (også selvom det måske er på vej til ikke at virke).
De grønne er indadvendte af natur, de er last movers (ja det udtryk vil de sjældent anvende af dem selv), de stimuleres ved hjemlig hygge og tryghed, og alt det som de kender.
Det betyder også, at får du en grøn i “nettet”, så er de ofte yderst loyale, men de ønsker anerkendelse for deres loyalitet og arbejdsomhed. Ikke roser i store åbne foraer, men et stille og hjerteligt tak, finder de på sin plads.
Den grønne er ofte en rigtig nørd – på den virkelig fede måde. De har ofte skruet hænderne rigtigt på, og laver mange gør-det-selv-projekter hjemme i haven, huset, værkstedet osv.
De bruger meget tid på at nærlæse- og studere for at udvide deres horisont, og særligt traditionelle medier som lokalaviser, fagblade osv. henter de viden fra.
Fordi de er så sikkerhedsorienterede, så er solide og gennemtestede produkter, noget de værdsætter. Derfor er det en god idé, hvis man kan illustrere processen, som giver dem en vished om, hvad der virker, og hvordan.
SÅDAN KOMMUNIKERER DU GRØNT
Kan du få en grøn til at føle sig tryg med dine ydelser og produkter, er du godt på vej. Hvis du kan overbevise dem, om at jorden brænder LIGE NU, hvis ikke de handler, så har du ramt plet med din markedsføring.
En grøn vil gerne se nøjagtigt, hvad de er, de køber. Hvis du har en shop, så skal billederne vise, den vare som man rent faktisk vil stå med i hånden.
De er yderst detaljeorienterede og vil gerne have så megen viden om et produkt eller en ydelse som muligt.
Derfor er udførlige specifikationer rigtig godt at vise og have liggende tilgængeligt på f.eks. sin hjemmeside. Kan du downloade en PDF med handelsbetingelser og specs., så gør du en grøn lykkelig – jo flere informationer jo bedre, det gør den grønne tryg.
Vil du vide mere om, hvordan du kommunikerer grønt?