Brug dig selv i din markedsføring, hvis ikke du vil risikere at miste kunder
Personlig branding – en vigtig del af din markedsføring, når du er soloselvstændig
Er du soloselvstændig, og har du helt styr på det med personlig branding?
Hvis du kan svare JA til dette spørgsmål, så skal du ikke bruge unødig tid på at læse videre, men hvis dit svar er NEJ, så serverer jeg nedenfor nogle grunde til, hvorfor netop den ”manøvre” er væsentlig at have styr på.
Inden vi når til de konkrete grunde, så vil jeg først introducere dig til begrebet branding og personlig branding. Ordet branding kan for mange godt virke meget abstrakt. Vi har hørt om det, og vi ved overordnet set godt, hvad branding betyder, men når vi skal overføre det på os selv eller vores forretning, så kan det pludselig blive vanskeligt at finde den røde tråd.
Hvad er branding?
Branding eller ”To brand” betyder i sin enkle forstand ”brændemærkning”. Begrebet stammer fra de amerikanske kvægavlere, som brændemærkede sine kvæg for at kunne kende dem fra hinanden. Deraf begrebet ”branding”. Så helt lavpraktisk betyder det, at man skiller sig ud fra mængden og brænder sig fast i hukommelsen på andre mennesker.
Du kender helt sikker en masse brands, men tænker sjældent over det i din hverdag. Det gælder både brands af produkter og virksomheder.
Jeg har udvalgt nogle brands, inden for forskellige områder, men der findes jo utallige andre brands, alt efter hvilken branchen, man befinder sig i.
- Apple
- BOSCH
- Coca Cola
- DeWalt
- Nike
- Volvo
Du kan lave denne lille øvelse derhjemme:
- Skriv de 3 første brands ned, som kommer til dig
- Skriv derefter ned, hvorfor det var dem, du kom til at tænke på
- Uddyb, hvad du mener, at disse brands signalerer, altså hvilken værdi du tillægger dem
Når du er færdig med øvelsen, så har du en liste med værdi-ord, der beskriver nogle af grundene til:
1. at produkterne bliver set, husket og købt
2. at det er netop de virksomheder, vi vælger at handle hos
Det kan være, at du kommer frem til, at de signalerer troværdighed, kvalitet, holdbarhed, comfort eller noget helt andet.
Det, der kendetegner et brand er dets værdi. Det er den værdi, som vi tillægger det, og den værdi som virksomheden ønsker, at vi skal huske dem eller deres produkter for.
Hvad er personlig branding?
Så, hvad er personlig branding, og hvad kan du bruge det til?
I princippet er der ikke den store forskel på brading af produkter og branding af dig selv.
Du kan starte med at se på dig selv som et produkt. Hvis du var en vare, som nogle andre skulle investere i, hvad skulle så være de sælgende nøgleord – altså, hvilken værdi ville man få ved at købe netop dig? Det er faktisk den tankegang, der ligger bag begrebet personlig branding.
Sæt ord og værdi på dig selv
Noget af det første, du skal finde ud af, inden du går i gang med at brande dig selv, det er, hvad dit brand eller dit image skal være. Altså, hvad ønsker du, at andre skal HUSKE dig for?
- Skal de huske dig for at være kundeserviceminded?
- Skal de huske dig for at være en dygtig sælger?
- Skal de huske dig for en enorm specialistviden?
- Skal de huske dig for at hjælpe dem videre?
Eller er det noget helt andet, de skal huske DIG for?
Når jeg fremhæver ”DIG”, så er et fordi, det er dig som person, vi har fokus på lige nu. Din forretning kommer ind i billedet senere.
Start med at sætte ord på dig selv og dine kompetencer både som fagperson, men også som privatperson. Hvad er du god til, hvad brænder du for, hvad vil du gerne give videre til andre?
Du kan dele dem op i faglige og personlige kompetencer.
De værdier du har som privatperson, afspejler ofte den forretningsvej, du har valgt som soloselvstændig. Og det er dine værdier og dig som menneske, der er interessant, når vi taler personlig branding.
Hvorfor er personlig branding en vigtig del i din markedsføring?
Det er sådan, at mennesker køber af mennesker. Måske du kender det fra dig selv, at du søger en ydelse, og den er der ret mange, der tilbyder. Det kunne f.eks. være en ny hjemmeside, du er på udkig efter.
Din nuværende er forældet, og du søger efter forskellige udbydere nær dig. Alle webbureauerne ligner hinanden, så du søger efter udtalelser fra andre kunder, tjekker anmeldelser på Facebook og Trustpilot mv.
Du har nu fået skåret din research ind til benet og fundet to potentielle bud. Hvem vælger du?
Den, hvor du udelukkende får fakta, eller den hvor du føler, at personen bag lukker dig ind i maskinrummet og guider dig trin for trin igennem selve processen og samarbejdet? For I vil helt sikkert få et tæt samarbejde i de uger eller måneder, som opbygningen tager.
Min pointe her er egentlig bare, at kundeloyalitet er noget, der skal oparbejdes, og det tager tid. Så ét er at få kunden ombord på ”skibet”. Noget andet er at få dem til at komme igen, fordi de var tilfredse med servicen, produktet og hele oplevelsen.
Derfor er personlig branding et vigtigt redskab, når du skal ud at opsøge nye kunder, og du gerne vil holde på de eksisterende.
Vi vil vide, hvem mennesket bagved er. Det giver os naturligt en følelse af tryghed.
Din tur – giv noget af dig selv
Så, hvad skal der så ske nu?
Nu er det din tur!
Du skal starte med at finde ud af, hvad du vil huskes for.
Når du har styr på det, så skal du finde ud af, hvor dine kunder befinder sig, og hvad de lægger vægt på.
Når du har undersøgt de to ting, så skal du i gang med at være aktiv på de medier og kanaler, som dine kunder anvender, når de skal søge efter informationer.
Befinder en stor del af dine potentielle kunder sig på Facebook, så vil det være en rigtig god idé at få oprettet en virksomhedsside, hvor du kan dele opslag. Og ikke bare opslag med tekst og billeder af materielle ting. Nej du skal i gang med at bruge dig selv i din markedsføring og i din branding. Det er dig, jeg vil se og høre, fordi det er dig, der ligger inde med den viden, jeg har brug for.
Har du brug for hjælp?
Hvis du synes, at det lyder svært og uoverskueligt, så har du muligheden for at komme med på mit kursus i personlig branding, hvor du netop kommer til at arbejde i dybden med ovennævnte ting.
Du får konkrete redskaber til at komme udover scenekanten og målrette dine budskaber til dem, du gerne vil henvende dig til.
Obs! Der er kun FÅ pladser tilbage!